Czym jest nietolerancja pokarmowa i jak skutecznie ją diagnozować?

Nietolerancja pokarmowa to nieprawidłowa reakcja organizmu na pewien rodzaj pożywienia lub składnik w nim zawarty. Objawy to bóle brzucha, wysypka czy zmęczenie psychiczne. Zdiagnozowanie nietolerancji jest ważne, gdyż zapobiega poważniejszym konsekwencjom zdrowotnym.

Nietolerancja pokarmowa – co to takiego?

Nietolerancja pokarmowa jest schorzeniem, które dotyczy nawet 45% populacji. W wyniku styczności z pewnym składnikiem pokarmowym organizm reaguje m.in. bólem brzucha, nadwrażliwością jelit, łzawieniem lub przyspieszonym biciem serca. Reakcje te mogą być opóźnione w czasie, dlatego często nie łączymy naszych dolegliwości z pokarmem, który spożyliśmy. Bywa, że objawy nietolerancji pokarmowej pojawiają się kilka godzin, a nawet kilka dni po szkodliwym dla nas posiłku. To właśnie odróżnia ją od alergii pokarmowej.

Objawy nietolerancji pokarmowej

Nietolerancja pokarmowa wywołuje objawy w zakresie wielu różnych układów ciała. Wybrane z nich to:

• układ krwionośny – zbyt wysokie lub niskie ciśnienie, spowolnienie pulsu, kołatanie serca;
  • układ pokarmowy – biegunka, ból brzucha, wzdęcia, zgaga, zaparcia, nieprzyjemny oddech, mdłości, skurcze;
  • skóra – wysypka, pokrzywka, egzema, łupież, nadpotliwość, rumień;
  • układ nerwowy – nadpobudliwość, stany depresyjne, lęk, trudności z pamięcią i koncentracją.

Wymienione objawy same w sobie stanowią źródło dyskomfortu, jednak w przypadku ich częstego występowania i utrzymywania się, mogą doprowadzić do rozwoju chorób cywilizacyjnych, np.: nadwagi, cukrzycy, nadciśnienia, schorzeń tarczycy, zapalenia jelit czy reumatoidalnego zapalenia stawów.

Diagnoza nietolerancji pokarmowej – Test Food Detective

Nasi specjaliści rekomendują nowatorską metodę diagnostyki nietolerancji pokarmowej, jaką jest Food Detective. To wiarygodny i czuły test, który pozwala stwierdzić istnienie choroby oraz określić, które produkty są nietolerowane przez nasz organizm.
Mimo swojej innowacyjności, test jest bardzo prosty i wygodny w obsłudze. Badanie wykonać możemy samodzielnie, w zaciszu domowym. Zajmuje ono jedynie 40 minut.
Food Detective obejmuje aż 46 produktów żywnościowych z takich grup jak: zboża, mięsa, warzywa, owoce i pozostałe, niesklasyfikowane (np. jajka, mleko, grzyby, herbata). Odstawienie problematycznych pokarmów jest jedynym skutecznym sposobem na pozbycie się niechcianych dolegliwości.

Rodzaje nietolerancji pokarmowej

Do najczęściej spotykanych rodzajów tego schorzenia zaliczamy nietolerancję laktozy, fruktozy i histaminy. Brak tolerancji na histaminę objawiać się może biegunką, wysypką, obrzękiem twarzy oraz bólem głowy. Nietolerancja laktozy, czyli cukru mlecznego, skutkuje zwykle wzdęciami, biegunką, bólem brzucha i uczuciem “przelewania” w żołądku. Osoby, które nie tolerują fruktozy, cukru spotykanego w owocach, doświadczają podobnych dolegliwości: wzdęć, bólu brzucha, mdłości czy biegunek.
Odkrycie nietolerancji pokarmowej to pierwszy krok do sukcesu. Kolejnym jest wyeliminowanie z diety pokarmów zawierających nietolerowany przez organizm składnik. Wymaga to pewnych wyrzeczeń, jednak nasz wysiłek zostanie wynagrodzony. Dzięki niemu możemy pozbyć się wielu problemów zdrowotnych, które do tej pory uprzykrzały nam życie.

Jeśli podejrzewasz u siebie nietolerancję pokarmową, zaopatrz się w test Food Detective, który możesz zamówić w Klinice Melitus.