Męskie przekwitanie – poznaj objawy i metody leczenia andropauzy

Wiele mówi się o menopauzie jako okresie, który przynosi rewolucję w życiu każdej kobiety. Mężczyźni również doświadczają przekwitania. Andropauza to zapowiedź starości, pewien etap przejściowy. Czym się objawia i jak można przeciwdziałać jej negatywnym skutkom?

Andropauza a menopauza

Andropauza uważana bywa za męski odpowiednik menopauzy, jednak porównanie to nie jest do końca trafne. Przekwitanie u mężczyzn, podobnie jak w przypadku kobiet, rozpoczyna się około 50 roku życia i jest okresem, który konfrontuje nas z wizją nieuchronnej starości. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni mogą doświadczać wtedy wielu negatywnych emocji. Zasadnicza różnica między andropauzą a menopauzą polega jednak na tym, że u mężczyzn spadek hormonów płciowych nie jest tak gwałtowny. Obniżanie się poziomu testosteronu przebiega stopniowo i powoli. W przeciwieństwie do kobiet, przekwitający panowie zachowują zatem zdolności do reprodukcji. Objawy męskiego przekwitania są również mniej nasilone.

Objawy andropauzy

Choć przebieg i oznaki andropauzy są stosunkowo łagodniejsze w porównaniu z objawami menopauzy, przekwitanie mężczyzn może powodować wiele nieprzyjemnych dolegliwości fizycznych, seksualnych i psychicznych.

• Objawy fizyczne: osłabienie organizmu, bóle kręgosłupa, nadciśnienie, przerzedzenie włosów, nadpotliwość, uderzenia gorąca, palpitacje serca, zwiększenie tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha.
  • Objawy psychiczne: drażliwość, obniżony nastrój, trudności z koncentracją i pamięcią, bezsenność, niepokój i lęk.
  • Objawy seksualne: trudności w osiągnięciu i utrzymaniu wzwodu, spadek libido, zmniejszona satysfakcja seksualna.

Niektóre z tych objawów, jak wzmożone wypadanie włosów, przyrost tkanki tłuszczowej czy utrata dotychczasowej sprawności seksualnej, mogą w szczególny sposób rzutować na kondycję psychiczną mężczyzn w okresie przekwitania. Andropauza odbiera lub pomniejsza typowe atrybuty męskości: siłę, zdrowy, atrakcyjny wygląd oraz potencję i płodność. To trudny czas, który może skutkować utratą pewności siebie oraz trudnościami w relacjach z partnerką.

Leczenie andropauzy

Specjaliści podkreślają, że przebieg andropauzy jest uzależniony od wielu czynników. Sam spadek produkcji testosteronu to nie jedyny powód występowania niepożądanych objawów. Bardzo duże znaczenie ma również ogólny stan zdrowia i dotychczasowy tryb życia. Panowie, którzy przez wiele lat palili papierosy, nadużywali alkoholu, unikali aktywności fizycznej oraz nie przestrzegali właściwej diety, o wiele dotkliwiej odczuwają oznaki związane z andropauzą. Nie bez znaczenia są również nasze predyspozycje genetyczne.

Leczenie objawów andropauzy w pierwszej kolejności powinno zatem skupić się na szeroko rozumianym zdrowym trybie życia: zbilansowanej diecie oraz sporcie. Dbając o swoje ciało, możemy uchronić się przed wieloma chorobami, na które narażeni są mężczyźni po 50 roku życia – zwłaszcza schorzeniami układu krążenia. To również świetny sposób, by zatroszczyć się o swoją sylwetkę, siłę i atrakcyjność fizyczną.

Niedobór testosteronu i związane z nim dolegliwości można leczyć przy pomocy terapii hormonalnej. Testosteron lub jego pochodne dostarczane są organizmowi pod postacią zastrzyków, tabletek lub plastrów. Kuracja trwa zwykle kilka tygodni, a jej efekty to: poprawa nastroju, wzrost libido oraz przypływ energii. Istnieją jednak poważne przeciwwskazania do terapii hormonalnej, dlatego o jej zastosowaniu powinien zdecydować endokrynolog

Klinika Melitus oferuje swoim klientom terapię menopauzy i andropauzy pod okiem doświadczonych profesjonalistów.