Skleroterapia w walce z chorobami żył

Problematyka funkcjonowania żył jest niezwykle różnorodna. Specjaliści jako najczęstszą chorobę żył wymieniają żylaki kończyn dolnych. Niewydolność żył może przybierać różne formy, od łagodniejszej po bardziej intensywną i tym samym zagrażającą zdrowiu.

Żylaki kończyn dolnych

Żylaki kończyn dolnych to jedna z odmian żylaków, wśród których wyróżnia się również żylaki przełyku, odbytu, macicy i pochwy. Są to workowate i wrzecionowate poszerzenia żył powierzchownych. Bardzo często towarzyszy im nienaturalne wydłużenie i poskręcanie żył, co automatycznie uniemożliwia ich prawidłowe funkcjonowanie, czyli swobodny przepływ krwi. Dodatkową przyczyną żylaków jest zaburzenie pracy zastawek żylnych. W momencie, gdy prawidłowo funkcjonują, odpowiadają za przepływ krwi w kierunku serca. Jednak, gdy przestają one spełniać swoje powinności, uniemożliwiają taki kierunek przepływu krwi, sprawiając, że zaczyna ona gromadzić się w kończynach dolnych, co uwidacznia się pod postacią żylaków. Problem ten zdecydowanie częściej pojawia się u kobiet, niż u mężczyzn. Za granicę wieku, zwiększającą prawdopodobieństwo pojawienia się żylaków kończyn dolnych przyjmuje się 40. rok życia.

Skleroterapia a żylaki kończyn dolnych

Skleroterapia jest to jedna z metod wykonywanych w naszej Lecznicy, umożliwiająca eliminację problemu żylaków kończyn dolnych. Mimo, że wymienić można kilka innych sposobów walki z żylakami – od działań zabiegowych, wykorzystujących laser po postępowanie profilaktyczne – to skleroterapia wykazuje największą skuteczność i nieinwazyjność, będąc gwarancją owocnej walki z problemem. Przed badaniem specjaliści zalecają wykonanie badania doplerowskiego. Pozwala ono wykryć lub zanegować nieprawidłowości w przepływie krwi.

Przebieg oraz działanie zabiegu

Skleroterapia polega na wstrzyknięciu leczniczej substancji, która sprawia, że poszerzone naczynia krwionośne oraz żylaki stają się ściągnięte i zbielone. Zabieg opierający się na ostrzykiwaniu może wywołać niewielki dyskomfort w postaci odczucia bólu, jednak jest w pełni efektywny oraz bezpieczny. Największą skuteczność skleroterapii zapewnia powtórzenie zabiegu w seriach 2 – 5 sesji, w odstępach co 3 lub 6 tygodni. Tuż po zabiegu zaleca się założenie uciskowej opaski.

Mimo, że specjaliści zapewniają o efektywności skleroterapii, zastrzegają jednocześnie, iż ostateczny efekt uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji pacjenta. To dlatego przed podjęciem decyzji o leczeniu skleroterapią wskazane jest wykonanie podstawowych badań dotyczących funkcjonowania żył i zastawek, aby w razie potrzeby wybrać inny tok leczenia.

Skleroterapię (dodatkowo) poleca się osobom borykającym się z:

• teleangiektazją,
  • venulektazją,
  • poszerzonymi żyłami siatkowatymi,
  • owrzodzeniem żylnym podudzi.

Jeżeli masz problem z żylakami niezwłocznie zgłoś się do Kliniki Melitus.